Sekretesspolicy avseende behandling av personuppgifter

 

Vi anser att säkerställa rätten till skydd av personuppgifter som ett grundläggande Smart Balance -åtagande, därför kommer vi att ägna alla nödvändiga resurser och ansträngningar för att behandla dina uppgifter i full överensstämmelse med förordning (EU) 2016/679 ("Allmän dataskyddsförordning" eller ”GDPR”), liksom med all annan lagstiftning som gäller på det rumänska territoriet. Eftersom en av huvudprinciperna för denna rättsliga ram är transparens, har vi utarbetat det här dokumentet för att informera dig om hur vi samlar in, använder, överför och skyddar dina personuppgifter när du interagerar med oss ​​om produkter och tjänster. inklusive vår webbplats eller mobilapplikationer.

Vi förbehåller oss rätten att regelbundet uppdatera och ändra denna sekretesspolicy för att återspegla eventuella ändringar i hur vi behandlar dina personuppgifter eller ändringar av lagkrav. I händelse av sådana ändringar kommer vi att visa den modifierade versionen av sekretesspolicyn på vår webbplats, och därför bör du kontrollera innehållet i denna sekretesspolicy regelbundet.

Vem vi är och hur du kan kontakta oss

Smart Balance är handelsnamnet för Evo Belgium, en juridisk person av belgisk nationalitet, med sitt säte på AVENUE CROKAERT 72, zip 1150 WOLUWE SAINT PIERRE, stad Brussel, land BELGIEN med unik skattemässig registreringskod BE0746715205 (nedan "Smart Balance" eller oss "). För dataskyddslagstiftningen är vi operatör när vi behandlar dina personuppgifter.

Eftersom vi alltid är öppna för att höra dina åsikter, samt förse dig med ytterligare information du kan behöva angående behandlingen av dina uppgifter, uppmuntrar vi dig att kontakta Smart Balace Data Protection Officer på sales@smartbalanceshops.com eller via post eller bud till adressen AVENUE CROKAERT 72, zip 1150 WOLUWE SAINT PIERRE, stad Brussel, land BELGIEN - med omnämnande: uppmärksam på Smart Balance Ansvarig för dataskydd.

Vilka kategorier av personuppgifter behandlar vi

Vi samlar vanligtvis in dina personuppgifter direkt från dig så att du har kontroll över vilken typ av information du lämnar till oss. Som exempel får vi information från dig enligt följande:

När du skapar ett Smart Balance -konto skickar du oss: din e -postadress, för- och efternamn;

På din personliga sida (Mitt konto) i Smart Balance-plattformen kan du lägga till ytterligare information, till exempel: foto, kön, smeknamn, mobiltelefonnummer, fast telefonnummer, födelsedatum, utbildningsnivå, leveransadresser, alternativ adress e- post, bankkortuppgifter, etc.;

När du gör en beställning ger du oss information som: önskad produkt, namn och efternamn, leveransadress, faktureringsinformation, betalningsmetod, telefonnummer, bankkortuppgifter etc.

Vi erbjuder dig också möjlighet att registrera dig på Smart Balance -plattformen via ditt Facebook- eller Google -konto. Om du väljer ett av dessa alternativ kommer du att ledas till en sida som hanteras av Facebook Inc / Google LLC, där de kommer att informera dig om överföring av dina data till Smart Balance. Du kan se Facebook och Googles sekretesspolicy med hjälp av följande länkar:

https://www.facebook.com/about/privacy

https://policies.google.com/privacy

 

Vi kan också samla in och bearbeta viss information om ditt beteende när du besöker vår webbplats eller använder din smartphone för att anpassa din onlineupplevelse och ge dig erbjudanden som är skräddarsydda för din profil. vi inbjuder dig att ta reda på mer information i detta avseende genom att konsultera avsnittet om behandlingens syften nedan.

På vår webbplats och i smartphoneapplikationen kan vi lagra och samla information i cookies och liknande teknik, enligt Cookies Policy.

Vi samlar inte in eller behandlar på annat sätt känsliga uppgifter som ingår i den allmänna dataskyddsförordningen i särskilda kategorier av personuppgifter. Vi vill inte heller samla in eller behandla data om minderåriga under 16 år.

 

Vilka är ändamålen och grunderna för behandlingen

Vi kommer att använda dina personuppgifter för följande ändamål:

1. Att tillhandahålla Smart Balance -tjänster till din fördel.

Detta allmänna syfte kan i förekommande fall innefatta följande:

a) Skapa och hantera kontot inom Smart Balance -plattformen;

b) Orderbehandling, inklusive övertagande, validering, leverans och fakturering;

c) lösa avbokningar eller problem av något slag som är relaterade till en beställning, de köpta varorna eller tjänsterna;

d) Retur av produkterna enligt lagbestämmelserna;

e) Ersättning av produkternas värde enligt lagbestämmelserna;

f) Beviljande av finansiering via eCredit, i samarbete med våra partners Cetelem och BRD Finance;

g) Utfärdande av Smart Balance -kortet från Revolut;

h) Tillhandahålla supporttjänster, inklusive att ge svar på dina frågor om dina beställningar eller Smart Balance -varor eller -tjänster eller Smart Balance -partnernätverk.

Behandlingen av dina uppgifter för dessa ändamål är i de flesta fall nödvändig för att ingå och genomföra ett kontrakt mellan Smart Balance och dig. Även viss behandling som omfattas av dessa ändamål krävs av tillämplig lag, inklusive skatte- och bokföringslagstiftning.

 

2. För att förbättra våra tjänster

Vi vill alltid erbjuda dig den bästa online shoppingupplevelsen. För att göra detta kan vi samla in och använda viss information om ditt köparbeteende, vi kan bjuda in dig att fylla i frågeformulär för tillfredsställelse efter avslutad beställning eller vi kan utföra, direkt eller med hjälp av partners, marknadsundersökningar och forskning.

Vi baserar dessa aktiviteter på vårt berättigade intresse av att göra affärer och ser alltid till att dina grundläggande rättigheter och friheter inte påverkas.

 

3. För marknadsföring

Vi vill hålla dig informerad om de bästa erbjudandena för de produkter / tjänster som intresserar dig. I detta avseende kan vi skicka dig alla typer av meddelanden (till exempel: e-post / SMS / telefon / mobil push / webpush / etc.) Innehåller allmän och tematisk information, information om produkter som liknar eller kompletterar dem som du har köpt dem, information om erbjudanden eller kampanjer, information om produkter som läggs till i avsnittet "Mitt konto / kundvagn" eller avsnittet "Konto / favoriter" eller om du har visat intresse för att köpa dem, liksom annan kommersiell kommunikation som forskningsmarknad och åsikt omröstningar, och vi kan visa personliga rekommendationer på webbplatsen och i smartphone -appen. För att kunna ge dig information av intresse för dig kan vi använda vissa uppgifter om ditt köparbeteende (t.ex. produkter som visas / läggs till på din önskelista / köptes) för att skapa en profil för dig. Vi ser alltid till att sådan behandling utförs i överensstämmelse med dina rättigheter och friheter och att de beslut som tas på grundval av dem inte har någon juridisk effekt på dig och inte påverkar dig på liknande sätt i väsentlig omfattning.

I de flesta fall baserar vi vår marknadsföringskommunikation på ditt tidigare samtycke. Du kan när som helst ändra dig och återkalla ditt samtycke genom att:

- Ändra inställningarna i klientkontot i avsnittet "Mina prenumerationer";

- Åtkomst till avregistreringslänken som visas i meddelandena du får från oss; eller genom

- Kontakta Smart Balance med hjälp av kontaktuppgifterna som beskrivs ovan.

I vissa situationer kan vi basera våra marknadsföringsaktiviteter på vårt legitima intresse av att marknadsföra och utveckla vår verksamhet. I alla fall där vi använder information om dig för vårt legitima intresse, tar vi hand om och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa att dina grundläggande rättigheter och friheter inte påverkas. Du kan dock när som helst be oss med hjälp av de metoder som beskrivs ovan stoppa behandlingen av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål, och vi kommer att behandla din begäran.

 

4. För att försvara våra legitima intressen

Det kan finnas situationer där vi använder eller överför information för att skydda våra rättigheter och affärer. Dessa kan inkludera:

- Åtgärder för att skydda webbplatsen och användare av Smart Balance -plattformen mot cyberattacker:

- Åtgärder för att förebygga och upptäcka bedrägliga försök, inklusive överföring av information till behöriga offentliga myndigheter.

- Åtgärder för att hantera olika andra risker.

Den allmänna grunden för denna typ av behandling är vårt legitima intresse av att försvara vår kommersiella verksamhet, under förutsättning att vi säkerställer att alla åtgärder vi vidtar garanterar en balans mellan våra intressen och dina grundläggande rättigheter och friheter.

I vissa fall baserar vi behandlingen också på lagbestämmelser som skyldigheten att säkerställa skyddet av varor och värden som tillhandahålls av tillämplig lagstiftning i denna fråga.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter

 

Som en allmän regel kommer vi att lagra dina personuppgifter så länge du har ett konto på Smart Balance -plattformen. Du kan be oss att radera viss information eller stänga ditt konto när som helst, och vi kommer att svara på sådana förfrågningar, med förbehåll för att vissa uppgifter sparas, inklusive efter att du har stängt ditt konto, där det krävs enligt gällande lag eller våra legitima intressen.

 

Till vem vi överför dina personuppgifter

I tillämpliga fall kan vi överföra eller ge åtkomst till vissa personuppgifter från dig till följande kategorier av mottagare:

- företag inom samma företagsgrupp som Smart Balance;

- Smart Balance -partnernätverk;

- budleverantörer;

- leverantörer av betalnings- / banktjänster;

- tjänsteleverantörer för marknadsföring / telemarketing;

- leverantörer av marknadsundersökningar.

- försäkringsbolag;

- IT -tjänsteleverantörer;

- andra företag som vi kan utveckla gemensamma program för att erbjuda våra varor och tjänster på marknaden.

Om vi ​​har en juridisk skyldighet eller om det är nödvändigt för att försvara ett legitimt intresse kan vi också lämna ut vissa personuppgifter till offentliga myndigheter.

Vi säkerställer att åtkomst till dina uppgifter av tredje part enligt privaträtt sker i enlighet med lagbestämmelserna om dataskydd och sekretess för information, baserat på avtal som ingås med dem

I vilka länder vi överför dina personuppgifter

 

Vi lagrar och behandlar för närvarande dina personuppgifter i Rumänien.

Vi kan dock överföra vissa av dina personuppgifter till enheter i Europeiska unionen eller utanför unionen, inklusive i länder för vilka Europeiska kommissionen inte har erkänt en tillräcklig skyddsnivå för personuppgifter.

Vi kommer alltid att vidta åtgärder för att säkerställa att all internationell överföring av personuppgifter hanteras noggrant för att skydda dina rättigheter och intressen. Överföringar till tjänsteleverantörer och andra tredje parter kommer alltid att skyddas av avtalsenliga åtaganden och, i förekommande fall, av andra garantier, såsom standardavtalsklausuler utfärdade av Europeiska kommissionen eller certifieringssystem, t.ex.

Sekretessskydd för skydd av personuppgifter som överförs från EU till USA.

Du kan när som helst kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna ovan för att ta reda på mer om de länder där vi överför dina uppgifter, samt de garantier vi har ställt angående dessa överföringar.

Hur vi skyddar säkerheten för dina personuppgifter

 

Vi har åtagit oss att garantera säkerheten för personuppgifter genom att genomföra lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder, enligt branschstandarder.

Överföringen av dina personuppgifter sker med hjälp av toppmoderna krypteringsalgoritmer och lagras på säkra servrar, samtidigt som dataredundans säkerställs.

Vi använder PayU -betalningsprocessortjänster för att göra betalningar. All betalningsinformation är krypterad med HTTPS -teknik med TSL 1.2 -kryptering.

Trots de åtgärder som vidtagits för att skydda dina personuppgifter varnar vi dig för att överföringen av information via Internet, i allmänhet eller genom andra offentliga nätverk inte är helt säker, det finns en risk att uppgifterna kan ses och användas av tredje fester. obehöriga parter. Vi kan inte hållas ansvariga för sådana sårbarheter i system som ligger utanför vår kontroll.

Vilka rättigheter har du?

 

Dataskyddsförordningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till dina personuppgifter. Du kan begära åtkomst till dina uppgifter, korrigera eventuella fel i våra filer och / eller invända mot behandling av dina personuppgifter. Du kan också utöva din rätt att klaga till den behöriga tillsynsmyndigheten eller gå till domstol. I tillämpliga fall kan du också ha rätt att begära radering av dina personuppgifter, rätten att begränsa behandlingen av dina uppgifter och rätten till dataportabilitet.

Mer information om var och en av dessa rättigheter kan erhållas genom att se tabellen nedan.

För att utöva dina rättigheter kan du kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna ovan. Observera följande om du vill utöva dessa rättigheter:

Identitet.

Vi tar seriöst sekretessen för alla register som innehåller personuppgifter. Av denna anledning, skicka oss dina förfrågningar om sådana poster med din Smart Balance -kontos e -postadress. Annars förbehåller vi oss rätten att verifiera din identitet genom att begära ytterligare information som syftar till att bekräfta din identitet.

Avgifter.

Vi tar inte ut någon avgift för att utöva någon rättighet för dina personuppgifter, såvida inte din begäran om tillgång till information är ogrundad, upprepad eller överdriven, i vilket fall vi kommer att ta ut ett rimligt belopp. under sådana omständigheter. Vi kommer att informera dig om eventuella avgifter som tas ut innan vi behandlar din ansökan.

Respons tid.

Vi tänker svara på alla giltiga förfrågningar inom högst en månad, såvida detta inte är särskilt komplicerat eller om du har gjort flera förfrågningar, i så fall svarar vi inom högst två månader. Vi meddelar dig om vi behöver mer än en månad. Vi kan fråga dig om du kan berätta exakt vad du vill få eller vad som oroar dig. Detta hjälper oss att agera snabbare och förkorta svarstiden på din begäran.

Tredjeparts rättigheter.

Vi får inte följa en begäran om det skulle påverka rättigheter och friheter för andra registrerade.

Målrättigheter Beskrivning

Tillgång Du kan fråga oss:

• för att bekräfta om vi behandlar dina personuppgifter;

• ge dig en kopia av dessa data;

• att ge dig annan information om dina personuppgifter, till exempel de uppgifter vi har, vad vi använder dem till, till vem vi lämnar ut dem, om vi överför dem utomlands och hur vi skyddar dem, hur länge vi behåller dem, vilka rättigheter du har, hur kan du göra ett klagomål, varifrån vi har dina uppgifter, i den mån informationen inte redan har lämnats till dig av denna information.

Rättelse

Du kan be oss att rätta till eller komplettera dina felaktiga eller ofullständiga personuppgifter.

Vi kan försöka verifiera dataens riktighet innan vi korrigerar dem.

Radera data Du kan be oss radera dina personuppgifter, men bara om:

• de inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de samlades in; eller

• du ​​drog tillbaka ditt samtycke (om databehandlingen baserades på samtycke); eller

• utöva en laglig rätt att motsätta sig; eller

• de behandlades olagligt; eller

• vi har en juridisk skyldighet i detta avseende.

Vi är inte skyldiga att följa din begäran om att radera dina personuppgifter om behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig:

• för efterlevnad av en juridisk skyldighet; eller

• för att hitta, utöva eller försvara en rättighet i domstol.

Det finns vissa andra omständigheter där vi inte är skyldiga att följa din begäran om att radera data, även om det är de två mest troliga omständigheterna under vilka vi kan avslå denna begäran.

Observera att innan du utnyttjar denna rättighet måste du ladda ner från ditt Smart Balance -konto och spara alla dokument som rör beställningar från Smart Balance, oavsett om fakturering har gjorts till dig eller till en annan fysisk eller juridisk person (till exempel: fakturor , garantiintyg). Om du inte gör detta innan du utnyttjar din rätt att radera, kommer du att förlora alla dessa dokument och Smart Balance kommer inte att kunna tillhandahålla dem vid behov, eftersom processen med att radera data och konto Smart Balance, med alla dess data och dokument, är en oåterkallelig process.

Begränsning av databehandling

Du kan be oss att begränsa behandlingen av personuppgifter, men bara om:

• deras riktighet utmanas (se avsnittet om rättelse), så att vi kan verifiera deras riktighet; eller

• behandlingen är olaglig, men du vill inte att informationen ska raderas; eller

• de behövs inte längre för de ändamål de samlades in för, men du behöver dem för att fastställa, utöva eller försvara en rättighet i domstol; eller

• Du har utnyttjat din rätt att invända, och verifieringen av våra rättigheter gäller.

Vi kan fortsätta använda dina personuppgifter efter en begäran om begränsning om:

• vi har ditt samtycke; eller

• att fastställa, utöva eller säkerställa försvaret av en rättighet i domstol; eller

• för att skydda Smart Balance eller en annan fysisk eller juridisk person.

Dataportabilitet

Du kan be oss att förse dig med personuppgifter i ett strukturerat, vanligt använt och automatiskt läsbart format, eller så kan du begära att de "överförs" direkt till en annan dataansvarig, men i varje fall endast om:

• behandlingen är baserad på ditt samtycke eller på ingående eller genomförande av ett kontrakt med dig; och

• behandlingen sker automatiskt.

Opposition

Du kan när som helst, av skäl relaterade till din speciella situation, invända mot behandlingen av dina personuppgifter under vårt legitima intresse, om du anser att dina grundläggande rättigheter och friheter har företräde framför detta intresse.

Du kan också när som helst invända mot behandlingen av dina uppgifter för direktmarknadsföringsändamål (inklusive profilering), utan att ange någon anledning, i så fall kommer vi att avsluta sådan behandling så snart som möjligt.

Automatiskt beslutsfattande

Du kan begära att du inte ska bli föremål för ett beslut som enbart bygger på automatisk behandling, utan endast när det beslutet:

• ger juridiska effekter på dig; eller

• påverkar dig på ett liknande sätt och i betydande utsträckning.

Denna rättighet ska inte gälla om det beslut som fattats efter det automatiska beslutsfattandet:

• vi är skyldiga att ingå eller ingå ett kontrakt med dig;

• är lagstadgad och det finns tillräckliga garantier för dina rättigheter och friheter; eller

• är baserat på ditt uttryckliga samtycke.

Klagomål

 Du har rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten angående behandlingen av dina personuppgifter. I Rumänien är kontaktuppgifterna för datatillsynsmyndigheten följande:

Nationell myndighet för tillsyn av personuppgiftsbehandling

B-dul G-ral. Gheorghe Magheru nr. 28-30, Sektor 1, postnummer 010336, Bukarest, Rumänien

Telefon: +40.318.059.211 eller +40.318.059.212;

E-post: anspdcp@dataprotection.ro

 

Utan att det påverkar din rätt att när som helst kontakta tillsynsmyndigheten, vänligen kontakta oss i förväg, och vi lovar att vi kommer att göra vårt yttersta för att lösa alla problem i vänskap.

Vi påminner dig om att du när som helst kan kontakta dataskyddsombudet för Smart Balance genom att skicka din begäran på något av följande sätt:

- via e-post till: sales@smartbalanceshops.com

- med post eller kurir till adressen: AVENUE CROKAERT 72, zip 1150 WOLUWE SAINT PIERRE, stad Brussel, land BELGIEN - med omnämnandet av Smart Balance Data Protection Officer.